WAHABIYAH
1
Apakah pengertian
golongan Wahabi?
Golongan Wahabi adalah satu aliran yang diasaskan oleh
Muhammad Abd Wahhab pada kurun yang ke-12 hijrah di Najd Jazirah Arabiyyah.
Fahaman ini dikenali juga sebagai Aliran Kaum Muda di Malaya dan Indonesia pada tahun 30an, 40an dan 50an.Aliran ini dinisbahkan kepada bapa beliau yang merupakan seorang dari Ulama’ mazhab Hambali. Telah menjadi adat Kaum Arab menisbahkan sesuatu itu kepada bapa ,datuk dan keatas.Seperti Mazhab Syafi’e adalah aliran Mazhab yang dinisbahkan kepada moyangnya ,sedangkan nama pengasas yang sebenar adalah Muhammad bin Idris.Begitulah adat kaum Arab dalam menisbahkan sesuatu.Walaupun begitu mereka yang berpegang dengan aliran ini tidak selesa dengan gelaran Wahhabi sebaliknya mendakwa mereka dari golongan Kaum Salaf atau kaum Ahli Sunnah .
Kenapakah begitu?Ini kerana istilah Wahhabi pada hari ini mula diketahui ramai akan kesesatannya dalam Aqidah dah cabang yang lain.
Oleh kerana itu harus berhati-hati dengan kaum ini kerana mereka terkadang mempergunakan nama Ahli Sunnah, Salaf dan pelbagai istilah yang baik-baik untuk mengaburi orang awam dari mencium kesesatan pegangan golongan ini.
Fahaman ini dikenali juga sebagai Aliran Kaum Muda di Malaya dan Indonesia pada tahun 30an, 40an dan 50an.Aliran ini dinisbahkan kepada bapa beliau yang merupakan seorang dari Ulama’ mazhab Hambali. Telah menjadi adat Kaum Arab menisbahkan sesuatu itu kepada bapa ,datuk dan keatas.Seperti Mazhab Syafi’e adalah aliran Mazhab yang dinisbahkan kepada moyangnya ,sedangkan nama pengasas yang sebenar adalah Muhammad bin Idris.Begitulah adat kaum Arab dalam menisbahkan sesuatu.Walaupun begitu mereka yang berpegang dengan aliran ini tidak selesa dengan gelaran Wahhabi sebaliknya mendakwa mereka dari golongan Kaum Salaf atau kaum Ahli Sunnah .
Kenapakah begitu?Ini kerana istilah Wahhabi pada hari ini mula diketahui ramai akan kesesatannya dalam Aqidah dah cabang yang lain.
Oleh kerana itu harus berhati-hati dengan kaum ini kerana mereka terkadang mempergunakan nama Ahli Sunnah, Salaf dan pelbagai istilah yang baik-baik untuk mengaburi orang awam dari mencium kesesatan pegangan golongan ini.
2. Apakah
diantara ajaran wahhabi yang bertentangan dengan aqidah ahli sunnah wa al-jama’ah?
Ramai orang merasakan golongan ini hanya pembawa
bid’ah dalam masaalah-masaalah furu’(cabang) semata-mata sedangkan sebenarnya
golongan ini membawa sebesar-besar bid’ah dalam masaalah aqidah !!
Oleh kerana itu ramai dari kalangan mereka yang berwajib, para ulama’ , para pendakwah merasakan perkara ini tidak ada keutamaan untuk ditangani dengansungguh-sungguh. Diantara ajaran golongan ini yang bertentangan dengan aqidah ahli sunnah wa al-jamaah ialah menolak dan merendah-rendahkan pengajian sifat 20 .Sebaliknya mereka membawa kaedah tauhid yang baru yaitu :
Oleh kerana itu ramai dari kalangan mereka yang berwajib, para ulama’ , para pendakwah merasakan perkara ini tidak ada keutamaan untuk ditangani dengansungguh-sungguh. Diantara ajaran golongan ini yang bertentangan dengan aqidah ahli sunnah wa al-jamaah ialah menolak dan merendah-rendahkan pengajian sifat 20 .Sebaliknya mereka membawa kaedah tauhid yang baru yaitu :
pembahagian tauhid yang tiga .Defenasi tauhid tiga di
sisi aliran wahhabi:
1. Tauhid Rububiyyah.
Tauhid bagi
mereka yang menyembah berhala.Kununnya mereka menyembah berhala untuk
mendekatkan diri kepada Allah.Sementara berhala merupakan pengantara antara
hamba dan Tuhannya.
2. Tauhid Uluhiyyah.
Tauhid bagi
mereka yang beribadah hanya kepada Allah semata-mata dengan tiada sebarang
perantara makhluk.
3. Tauhid Asma wa Sifat.
Beriman
dengan ayat-ayat mutasybihat secara zahirnya.Seperti dikatakan Allah itu
bersemayam di atas Arasy dan lain-lain lagi.Bagaimana mungkin Tauhid itu
terbahagi kepada tiga?
Sedangkan Tauhid itu hanya satu iaitu mengesakan Allah dan tidak sama sekali membeda-bedakan Tauhid seperti Tauhid yang tiga ini.
Dengan menerima konsep tauhid rububiyyah dan uluhiyyah mengikut pentafsiran seperti ini maka banyak amalan-amalan yang diperakui baik menjadi sesat dan membawa syirik kepada pelakunya.Seperti amalan Maulid Nabi,marhaban,berdiri sewaktu salawat,tabarruk(ambil berkat),tawassul(berwasilah) ,ziarah makam Nabi-nabi, Rasul-rasul,Auliya’dan salihin.
Sementara tauhid asma wa sifat pula membawa implikasi
menjisimkan(visual) dan mentasbihkan(menyamakan) zat Allah s.a.w dengan
mahkluk. Seperti menyifatkan Allah dengan tempat dan angguta(jarihah).
Ini adalah aqidah kaum Musyabbihah Mujassimah yang wujud pada kurun yang ke-4 hijrah dan dikembangkan semula oleh Ibnu Taimiyyah pada kurun ke-7 hijrah dan seterusnya dikembangkan pula oleh Muhammad Abd Wahhab pada kurun ke-12 hijrah.
Ini adalah aqidah kaum Musyabbihah Mujassimah yang wujud pada kurun yang ke-4 hijrah dan dikembangkan semula oleh Ibnu Taimiyyah pada kurun ke-7 hijrah dan seterusnya dikembangkan pula oleh Muhammad Abd Wahhab pada kurun ke-12 hijrah.
3.
Adakah kita
boleh mengikut sebahagian daripada ajaran/amalan wahhabi atau kita diminta
meninggalkan keseluruhan ajaran tersebut?
Pada saya
penjelasan tentang Aqidah dan amalan agama telah jelas dan nyata seperti
matahari disiang hari.Para Ulama’ telah meninggalkan penjelasan agama dengan
sejelas-jelasnya dalam seluruh bidangnya didalam kitab-kitab yang sampai kepada
kita.Kalau begitu tiada keperluan lagi merujuk kepada saranan dan amalan aliran
Wahhabi , kerana telah dibuktikan dalam banyak hal dimana mereka telah
menyelewengkan pengertian ayat-ayat al-Quran , Hadith dan pandangan para Alim
Ulama’ silam.Bahkan telah dibuktikan mereka melakukan pemalsuan terhadap
kitab-kitab Ulama’ silam dengan tujuan supaya dapat mengelirukan umat islam dan
mengikut telunjuk mereka.
Berkemungkinan terdapat juga amalan-amalan mereka yang betul, akan tetapi kalaulah kebenaran sudah bercampur baur dengan kebatilan, akan menjadi kesusahan pada orang awam untuk menentukan yang mana satu betul dan salah!! Mungkin perkara benar dikatakan salah dan yang salah dikatakan benar dan diamalkan sehingga ke akhir hayat. Maka ini akan mengundang kita kepada kemurkaan Allah di dunia sehingga Akhirat.
Oleh itu jauhilah ajaran ini dan berpeganglah dengan amalan-amalan yang disepakati Ulama’, insyaallah selamat dunia akhirat.
Berkemungkinan terdapat juga amalan-amalan mereka yang betul, akan tetapi kalaulah kebenaran sudah bercampur baur dengan kebatilan, akan menjadi kesusahan pada orang awam untuk menentukan yang mana satu betul dan salah!! Mungkin perkara benar dikatakan salah dan yang salah dikatakan benar dan diamalkan sehingga ke akhir hayat. Maka ini akan mengundang kita kepada kemurkaan Allah di dunia sehingga Akhirat.
Oleh itu jauhilah ajaran ini dan berpeganglah dengan amalan-amalan yang disepakati Ulama’, insyaallah selamat dunia akhirat.
4.
Apakah akibat
yang akan kita dan masyarakat dapat jika mengamalkan ajaran-ajaran Wahhabi dari
segi aqidah , ibadah dan sosial?
Akibat dari sudut aqidah pastinya sangat bahaya ,
kerana bila tergelincir sesaorang Muslim dalam aqidah akan membawa kegelinciran
dalam soal-soal yang lain. Selain itu konsep Tauhid Rububiyyah dan Uluhiyyah
disisi Kaum Wahhabi membawa implikasi kepada syiriknya amalan Maulid
Nabi,bacaan barzanji,berdiri ketika selawat Nabi,marhaban,memuji-muji Nabi s.a.w,
menziarahi kubur Nabi s.a.w, amalan tabarruk(ambil berkat) dan lain-lain lagi. Dari
sudut ibadah pula banyak amalan-amalan baik yang tergolong didalam bid’ah
hasanah di anggap sebagai buruk dan seterusnya masyarakat mula meninggalkannya.
Contohnya amalan membaca Yasin dimalam jumaat adalah merupakan amalan yang baik.Sekurang-sekurangnya kita ada membaca al-Quran dalam seminggu. Ini adalah implikasi dari penta’rifan bid’ah yang telah disalah ertikan oleh golongan Wahhabi ,dimana mereka mengatakan pengertian bid’ah itu segala amalan yang Nabi s.a.w tidak lakukan sewaktu hayatnya.Sedangkan kita jumhur Ulama menta’rifkan dengan segala amalan yang baru yang hanya bertentangan dengan al-Quran,al-Sunnah,al-Ijma’ dan Qias sahaja dikatakan sebagai bid’ah yang dhalalah(sesat) dan dilarang untuk diamalkan. Sementara amalan-amalan yang ada sandaran dari dalil-dalil samaada dari nas-nas yang bersifat khusus atau umum adalah dianjurkan untuk diamalkan selama mana tidak terdapat nas-nas yang melarang amalan tersebut. Dari sudut sosial pula dengan munculnya golongan ini akan menimbulkan perpecahan, perbalahan didalam masyarakat dan perpecahan itu sangat dilarang didalam agama.Yang lebih membimbangkan fahaman golongan sudah menjadi kenyataan telah mendorong para pengikutnya kepada Islam militant.
Jauhilah golongan ini demi keselamatan aqidah ,ibadah dan keharmonian dalam bermasyarakat.
Contohnya amalan membaca Yasin dimalam jumaat adalah merupakan amalan yang baik.Sekurang-sekurangnya kita ada membaca al-Quran dalam seminggu. Ini adalah implikasi dari penta’rifan bid’ah yang telah disalah ertikan oleh golongan Wahhabi ,dimana mereka mengatakan pengertian bid’ah itu segala amalan yang Nabi s.a.w tidak lakukan sewaktu hayatnya.Sedangkan kita jumhur Ulama menta’rifkan dengan segala amalan yang baru yang hanya bertentangan dengan al-Quran,al-Sunnah,al-Ijma’ dan Qias sahaja dikatakan sebagai bid’ah yang dhalalah(sesat) dan dilarang untuk diamalkan. Sementara amalan-amalan yang ada sandaran dari dalil-dalil samaada dari nas-nas yang bersifat khusus atau umum adalah dianjurkan untuk diamalkan selama mana tidak terdapat nas-nas yang melarang amalan tersebut. Dari sudut sosial pula dengan munculnya golongan ini akan menimbulkan perpecahan, perbalahan didalam masyarakat dan perpecahan itu sangat dilarang didalam agama.Yang lebih membimbangkan fahaman golongan sudah menjadi kenyataan telah mendorong para pengikutnya kepada Islam militant.
Jauhilah golongan ini demi keselamatan aqidah ,ibadah dan keharmonian dalam bermasyarakat.
5.
Bagaimanakah
kedudukan pengikut Wahhabi dari segi pandangan Islam, samada mereka termasuk
dalam golongan musyrik atau sebagainya?
Didalam
aqidah Ahli Sunnah wa al-Jamaah kita diajarkan supaya bersikap tidak
membudayakan sikap kafir menkafir.Walaupun telah jelas para Alim Ulama
menggolongkan mereka sebagai golongan yang sesat , namun tidak mengkafir
mereka.Ramai dari kalangan Ulama’ yang menggolongkan mereka sebagai ahli
bid’ah.Namun Rasullullah s.a.w. menegaskan didalam hadithnya betapa golongan
sesat itu dijanjikan Neraka dan menjanjikan Syurga kepada golongan Ahli Sunnah
wa-al-Jamaah.
Terkadang golongan ini mendabik dada mengaku sebagai Ahli Sunnah sedangkan hakikat yang sebenar adalah pembohongan yang nyata.Telah terbukti aliran ini bertentangan dengan pengajian Ahli Sunnah wa al-Jamaah.
Kita menyarankan kepada para pengikut golongan ini agar bertaubat dan kembali ke pangkal jalan.
Terkadang golongan ini mendabik dada mengaku sebagai Ahli Sunnah sedangkan hakikat yang sebenar adalah pembohongan yang nyata.Telah terbukti aliran ini bertentangan dengan pengajian Ahli Sunnah wa al-Jamaah.
Kita menyarankan kepada para pengikut golongan ini agar bertaubat dan kembali ke pangkal jalan.
6.
Bagaimana
hubungan kita dari segi perkahwinan dan hubungan-hubungan yang lain termasuk
sama ada mereka boleh mejadi Imam , penerima zakat dan sebagainya?
Selama mana
kita tidak mengkafirkan golongan ini ,maka mereka maseh dikategorikan sebagai
saudara sesama muslim yang lain.
Walaupun begitu adalah tidak wajar mempertemukan perkahwinan dengan golongan ini kerana berkemungkinan akan membawa perbalahan didalam rumah tangga.Sementara dari sudut menjadi Imamah didalam solat adalah digalakkan kita berimam dengan Imam yang betul aqidah dan amalan.Walaupun begitu sekiranya kita terpaksa berimamkan imam dari golongan ini , para Ulama’ mengatakan sah walaupun dianggap makruh.Sementara sebagai penerima zakat ,saya berpandangan hulurkanlah zakat kepada mereka yang bukan tergolong dari kalangan ahli bid’ah.
Walaupun begitu adalah tidak wajar mempertemukan perkahwinan dengan golongan ini kerana berkemungkinan akan membawa perbalahan didalam rumah tangga.Sementara dari sudut menjadi Imamah didalam solat adalah digalakkan kita berimam dengan Imam yang betul aqidah dan amalan.Walaupun begitu sekiranya kita terpaksa berimamkan imam dari golongan ini , para Ulama’ mengatakan sah walaupun dianggap makruh.Sementara sebagai penerima zakat ,saya berpandangan hulurkanlah zakat kepada mereka yang bukan tergolong dari kalangan ahli bid’ah.
7.
Adakah
golongan Wahhabiyyah dari kalangan SALAF ?
Mereka yang
mendakwa sebagai golongan salaf masa kini sebenarnya membawa aqidah yang
bertentangan dari aqidah Ahli Sunnah Wa al Jama’ah yang tulin.Ramai para Ulama
tidak menyadari hakikat kesalahan aqidah yang sedang dipromosi oleh golongan
ini.Mereka bergerak dengan menimbulkan isu-isu khilafiyyah seperti qunut,
tahlil arwah, yasin malam jumaat, sah batal wudhu, dan lain-lain. Setelah para
pendengar dirasakan boleh menerima perkara-perkara yang lebih berat barulah
mereka mengorak langkah untuk agenda selanjutnya.
Aqidah yang dipromosi oleh golongan ini adalah aqidah “Tashbih dan Tajsim”(menyerupakan / menjisimkan zat Allah).Ini terbukti bila kita meniliti seluruh penulisan golongan ini dalam pelbagai bahasa. Bagi kita yang berbahasa Melayu dapat membuktikan kesesatan golongan ini melalui penulisan mereka di maqalah-maqalah, laman-laman web, majalah-majalah, diskusi, kertas kerja dan pelbagai sumber.
Adakah begitu rupa pegangan salaf dalam memahami ayat-ayat mutasyabihat? Tidak sama sekali.Bahkan dua mazhab yang masyhur di sisi Ulama’ dalam memahami mutasyabihat, mereka (salaf dan khalaf) melakukan “tafwidh dan “takwil”.Dikalangan para sahabat yang secara jelas mengamalkan takwil seperti Saidina ‘Abbas , Ibnu Mas’ud, Saidina Ali r.a., Hassan al-Basri ,Imam Malik ,Imam al-Auza’i , Qatadah, al-Thauri , Mujahid ,Ikrimah dan lain-lain yang tersebut banyak nas-nas mereka di dalam Kitab-Kitab Tafsir.Mereka adalah dari golongan yang mendominasi Aqidah Ibnu Taimiyyah al-Harrani.Kalau begitu jelas mereka ini adalah bukan dari golongan yang beraqidah seperti orang Salaf.
Aqidah yang dipromosi oleh golongan ini adalah aqidah “Tashbih dan Tajsim”(menyerupakan / menjisimkan zat Allah).Ini terbukti bila kita meniliti seluruh penulisan golongan ini dalam pelbagai bahasa. Bagi kita yang berbahasa Melayu dapat membuktikan kesesatan golongan ini melalui penulisan mereka di maqalah-maqalah, laman-laman web, majalah-majalah, diskusi, kertas kerja dan pelbagai sumber.
Adakah begitu rupa pegangan salaf dalam memahami ayat-ayat mutasyabihat? Tidak sama sekali.Bahkan dua mazhab yang masyhur di sisi Ulama’ dalam memahami mutasyabihat, mereka (salaf dan khalaf) melakukan “tafwidh dan “takwil”.Dikalangan para sahabat yang secara jelas mengamalkan takwil seperti Saidina ‘Abbas , Ibnu Mas’ud, Saidina Ali r.a., Hassan al-Basri ,Imam Malik ,Imam al-Auza’i , Qatadah, al-Thauri , Mujahid ,Ikrimah dan lain-lain yang tersebut banyak nas-nas mereka di dalam Kitab-Kitab Tafsir.Mereka adalah dari golongan yang mendominasi Aqidah Ibnu Taimiyyah al-Harrani.Kalau begitu jelas mereka ini adalah bukan dari golongan yang beraqidah seperti orang Salaf.
8.
Apakah dia
golongan salafiah moden ?
Golongan ini
adalah golongan Wahabiyyah yang diberikan penjenamaan semula selepas istilah
Wahhabiyyah memberi respon yang ‘salbi’ negatif.Dahulunya lebih dikenali dengan
faham Kaum Muda di Malaysia atau Muhamadiyyah di IndonesiaTentang Kaum muda ada
terdapat ulasan dari kitab Fatwa Mufti Kerajaan Negeri Johor .
Beliau adalah al-Allamah Dato’ Sayyid Alawi bin Tahir al-Haddad , begini kenyataannya:
Beliau adalah al-Allamah Dato’ Sayyid Alawi bin Tahir al-Haddad , begini kenyataannya:
Yang dikatakan Kaum Muda pada pertuturan orang-orang
zaman ini ialah satu kumpulan orang yang tiada cukup mengerti dan faham tentang
agama Islam, mereka bersungguh-sungguh hendak menghampir dan menyatukan agama
Islam kepada agama yang lain. Apa jua perkara yang terbit daripada agama
Kristian dan Majusi mana yang dipandang molek dan elok pada zahirnya
berkehendak mereka memalingkan hukum-hukum Islam kepadanya seperti berkata
setenganh mereka itu , babi itu satu binatang yang suci…..
Ada juga yang mengunakan Istilah Faham Sunnah, Manhaj
Sunnah, Ittiba’ Sunnah, Ansar Sunnah dan berbagai-bagai lagi.
9.
Pandangan Para
Ulama’ terhadap Gerakkan Salafiyyah al Wahhabiyyah.
Gerakkan ini
diasaskan oleh Muhammad Abd Wahhab pada kurun yg ke 12 hijrah di Najd, Jazirah
Arabiyyah.Disebutkan oleh Ibn Humaid, Mufti Hanabilah di Makkah, bahawa fahaman
Muhammad Abd Wahhab menyebarkan kesesatan ke serata alam.Menjadikan Ibnu
Taymiyyah dan Ibnu Qayyim sebagai idola dalam memahami aqidah, syari’ah dan
akhlak.Golongan yang menentang amalan Taqlid dan ijma’ Ulama’.
Faham yang membawa trend ‘Takfir’, Tabdi’, Tafsiq , Syirik, sesat, bid’ah dan lain-lain lagi.Siapa juga yang bercanggah dengan kaum ini pastinya akan mendapat berbagai gelaran yang begitu mudah terpacul dari mulut mereka.Selain itu mereka yang bercanggah pendapat dengan mereka, bukan sekadar mereka ini dianggap sesat dan syirik bahkan mereka mengharuskan untuk ditumpahkan darahnya.Bahkan Ibnu ‘Abidin menggolongkan mereka sebagai Khawarij zaman ini.
Faham yang membawa trend ‘Takfir’, Tabdi’, Tafsiq , Syirik, sesat, bid’ah dan lain-lain lagi.Siapa juga yang bercanggah dengan kaum ini pastinya akan mendapat berbagai gelaran yang begitu mudah terpacul dari mulut mereka.Selain itu mereka yang bercanggah pendapat dengan mereka, bukan sekadar mereka ini dianggap sesat dan syirik bahkan mereka mengharuskan untuk ditumpahkan darahnya.Bahkan Ibnu ‘Abidin menggolongkan mereka sebagai Khawarij zaman ini.
Dr Saed
Ramadhan al Buthy menyatakan dalam satu ruangan bahawa fahaman Wahhabiyyah
adalah fahaman yang di rencana oleh Yahudi British untuk memporak perandakan
kesatuan Umat Islam.
Sheikh Zaki Ibrahim [dalam kitabnya al Salafiah Mu’asarah ila aina? Man hum Ahlussusah Waljamah?] menyatakan dengan jelas golongan Wahhabiyyah adalah fahaman yang bertopengkan Faham Salaf.
Sedangkan mereka sebenarnya hanya mempropaganda nama salaf untuk menyakinkan ummah agar menyokong gerakkan ini bahkan beliau menyatakan dengan berani golongan ini sebenarnya adalah anak cucu cicit Khawarij.Di dalam kitab Senjata Syari’at yang telah di tashih oleh tiga orang tokoh besar seperti Sheikh Abdullah Fahim, Hj Ahmad Tuan Husin Pokok Sena dan Hj Abdullah Abd Rahman Merbuk Kedah ada menyatakan tentang kitab Zaad al Maad karangan Ibnu Qayyim al Jauzi sebagai kitab yang terkeluar dari aliran Ahlu Sunnah wa al Jama’ah. kerana ia sebagai penyebar aliran Ibnu Taimiyyah.
Sheikh Zaki Ibrahim [dalam kitabnya al Salafiah Mu’asarah ila aina? Man hum Ahlussusah Waljamah?] menyatakan dengan jelas golongan Wahhabiyyah adalah fahaman yang bertopengkan Faham Salaf.
Sedangkan mereka sebenarnya hanya mempropaganda nama salaf untuk menyakinkan ummah agar menyokong gerakkan ini bahkan beliau menyatakan dengan berani golongan ini sebenarnya adalah anak cucu cicit Khawarij.Di dalam kitab Senjata Syari’at yang telah di tashih oleh tiga orang tokoh besar seperti Sheikh Abdullah Fahim, Hj Ahmad Tuan Husin Pokok Sena dan Hj Abdullah Abd Rahman Merbuk Kedah ada menyatakan tentang kitab Zaad al Maad karangan Ibnu Qayyim al Jauzi sebagai kitab yang terkeluar dari aliran Ahlu Sunnah wa al Jama’ah. kerana ia sebagai penyebar aliran Ibnu Taimiyyah.
Muhammad bin Abd al-Wahhāb (1115 - 1206 H/1701 - 1793 M) adalah seorang ahli teologi agama Islam dan seorang tokoh pemimpin
gerakan keagamaan yang pernah menjabat sebagai mufti Daulah Su'udiyyah yang kemudian berubah menjadi Kerajaan Arab
Saudi.
Para pendukung pergerakan ini sering disebut Wahabbi, namun mereka lebih memilih untuk
menyebut diri mereka sebagai Salafis atau Muwahhidun yang berarti "satu Tuhan"
Mayoritas kaum muslimin di Indonesia selau sinis
bahkan berfikir jelek ketika disebut nama wahabi. Memang image ini sengaja
disebarkan oleh orang-orang komunis, pengikut partai ba’ats, pengikut pemahaman
(Jamal Abdul Nasir) orang-orang Syi’ah, orang-orang Sufi dan ahli bid’ah, yang
mereka sebarkan dilingkungan masyarakat untuk menghalangi manusia dari sunnah
Rasulullah.
Allah berfirman didalam Al-Qur’an yang Mulia (yang
artinya) :
“Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat. Dan perumpamaan kalimat yang buruk seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut dengan akar-akarnya dari permukaan bumi; tidak dapat tetap (tegak) sedikitpun.” (Ibrahim : 24-26)
“Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat. Dan perumpamaan kalimat yang buruk seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut dengan akar-akarnya dari permukaan bumi; tidak dapat tetap (tegak) sedikitpun.” (Ibrahim : 24-26)
Dalam ayat-ayat yang mulia ini terdapat kabar gembira
dari Allah , yaitu barangsiapa yang beramal karena Allah , maka Allah akan
mengokohkan, menumbuhkan dan memberkahinya, dan barangsiapa beramal bukan
karena Allah maka ia tidak akan tetap tegak sedikitpun. Allah akan memusnahkannya
dan hal ini nyata dalam kehidupan sebagaimana Allah menegaskannya.
Jika kita melihat diutusnya Nabi kita Muhammad dan
melihat perbuatan (jahat) orang-orang kafir serta musuh-musuh Islam kepada Nabi
kita Muhammad , kita akan menyaksikan akibat baik itu adalah bagi orang
bertakwa, dan demikianlah sesudah Nabi kita Muhammad hingga zaman kita ini yang
dianggap sebagai zaman fitnah dengan segala bentuknya yang tidak mengetahui
banyaknya fitnah itu melainkan Allah .
Pada zaman ini, zaman yang tersebar kesyirikan dan hal-hal jelek dalam diri kaum muslimin, terdapat kebangkitan Mubarakah, yang mana keutamaan dan karunia ini dari Allah semata. Dia-lah yang memberkahi, menumbuhkan dan menunjuki jalannya.
Pada zaman ini, zaman yang tersebar kesyirikan dan hal-hal jelek dalam diri kaum muslimin, terdapat kebangkitan Mubarakah, yang mana keutamaan dan karunia ini dari Allah semata. Dia-lah yang memberkahi, menumbuhkan dan menunjuki jalannya.
Lalu musuh-musuh Islam bermaksud menjauhkan manusia dari
kebangkitan yang diberkahi ini dengan memberikan bermacam-macam julukan untuk
memalingkan kaum muslimin dari kebangkitan dan kesadaran yang diberkahi.
Dalam (kesempatan) ini, kami berbicara -Insya Allah-
tentang satu julukan saja, walaupun (Alhamdulillah) banyak saudara-saudara kita
tidak mengetahui tentang hal ini. Akan tetapi ini termasuk dari (pelaksanaan)
bab : “Hendaknya seorang yang tahu menyampaikan kepada orang yang tidak tahu”.
Karena sesungguhnya Nabi bersabda :
“Hendaknya orang yang hadir menyampaikan kepada orang yang tidak hadir”.
“Hendaknya orang yang hadir menyampaikan kepada orang yang tidak hadir”.
Dan beliau bersabda :“Semoga Allah memperindah orang
yang mendengar perkataanku, lalu menghafal dan menyampaikannya”.
Memahami julukan buruk yang disebarkan oleh orang-orang komunis, pengikut partai ba’ats, pengikut pemahaman (Jamal Abdul Nasir) orang-orang Syi’ah, orang-orang Sufi dan ahli bid’ah, yang mereka sebarkan dilingkungan masyarakat untuk menghalangi manusia dari sunnah Rasulullah , kata-kata tersebut adalah “Wahabiyyah”, orang-orang yang berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah , mereka menjauhkan manusia dan memberikan julukan buruk agar manusia lari darinya.
Memahami julukan buruk yang disebarkan oleh orang-orang komunis, pengikut partai ba’ats, pengikut pemahaman (Jamal Abdul Nasir) orang-orang Syi’ah, orang-orang Sufi dan ahli bid’ah, yang mereka sebarkan dilingkungan masyarakat untuk menghalangi manusia dari sunnah Rasulullah , kata-kata tersebut adalah “Wahabiyyah”, orang-orang yang berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah , mereka menjauhkan manusia dan memberikan julukan buruk agar manusia lari darinya.
Perlu diketahui, bahwasannya Syaikh Muhammad bin Abdul
Wahab adalah termasuk ulama yang hidup pada abad ke-12 Hijriyah, beliau seorang
ulama yang bisa benar dan bisa salah, kalaulah kita orang-orang yang berbuat
“Taklid” (mengikuti tanpa dasar) tentulah kita akan “Taklid” kepada ulama Yaman
yaitu Muhammad bin Ismail Al-Amiir Ash-Shan’ani -beliau hidup sezaman dengan
syaikh Muhammad bin Abdul Wahab-, dan beliau lebih alim daripada syaikh
Muhammad bin Abdul Wahab, akan tetapi syaikh Muhammad bin Abdul Wahab dakwahnya
diberi kekuatan oleh Allah dengan kekuasaan hingga tersebarlah ilmu beliau.
Adapun Muhammad bin Ismail Al-Amiir karya beliau (karangan-karangannya)
memenuhi dunia, kaum muslimin mendapat manfaat dari kitab-kitabnya, orang-orang
Yaman “Membenci Beliau” dan mereka berkehendak mengusirnya dari negeri Shan’a
(Yaman).
Itulah kata (Wahabiyyah) yang dengannya manusia
dijauhkan dan dihalangi dari sunnah Rasulullah , maka wajib bagi kalian untuk
berhati-hati dan melihat apa maknanya.Kata (Wahabiyyah) dinisbatkan kepada
seorang ulama bukan dinisbatkan kepada “Mark” dan bukan pula dinisbatkan kepada
“Lenin” dan bukan pula dinisbatkan kepada “Amerika” atau “Rusia” dan bukan juga
dinisbatkan kepada “Para pemimpin musuh-musuh Islam” dan kami tidak
memperbolehkan seorang muslim untuk menisbatkan dirinya kecuali kepada Islam
dan kepada Nabi kita Muhammad .
Kami berbicara tentang hal ini bukanlah lantaran Ahli
Sunnah dan Ahli Agama di “Dammaj” (tempat Syaikh Muqbil bermukim), karena
sesungguhnya dakwah mereka (Segala Puji bagi Allah) diterima oleh penduduk
Yaman, akan tetapi permasalahannya adalah propaganda ini telah melanda negeri
Saudi Arabia, Mesir, Sudan, Syam. Iraq dan seluruh negeri-negeri Islam.
Barangsiapa berpegang teguh kepada Agama, mereka akan mencapnya : “Itu adalah
pengikut Wahabi”.
Dan aku katakan kepada saudara-saudara para da’i yang
menyeru kepada Allah di seluruh negeri Islam : Hendaknya mereka
bersungguh-sungguh menyingsingkan lengan (untuk berdakwah), dan hendaknya
ikhlas mengharapkan wajah Allah (dalam berdakwah), bukan lantaran ingin
mendapatkan kursi, kedudukan, dan bukan pula lantaran ingin mendapatkan
kehidupan dunia, sesungguhnya Allah tidak akan menerima amal kecuali jika amal
itu didasari keikhlasan untuk mengharapkan wajah Allah, berdakwah kepada Allah
lebih tinggi nilainya daripada kursi, kedudukan dan kehidupan dunia yang
nilainya sedikit ini.
Kalian mempunyai Al Qur’an dan sunnah Rasulullah ,
sedangkan musuh-musuh kalian dari kalangan kaum komunis, pengikut partai
ba’ats, pengikut pemahaman Pan Arab, Syi’ah, Sufiyyah, propaganda mereka
dibangun diatas kedustaan, kebohongan serta pengkhianatan. Sedangkan para dai
yang menyeru kepada Allah tidak ada yang menolong mereka melainkan Allah, dan
cukuplah Allah sebagai penolong. Dan Allah berfirman dalam Al Qur’an untuk
mengokohkan hamba-hamba-Nya yang beriman :
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula)
kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi
(derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.Jika kamu (pada perang Uhud)
mendapat luka, maka sesungguhnya kaum (kafir) itupun (pada perang Badar)
mendapat luka yang serupa. Dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu, Kami
pergilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran); dan supaya
Allah membedakan orang-orang yang beriman (dengan orang-orang kafir) dan supaya
sebagian kamu dijadikan-Nya (gugur sebagai) syuhada. Dan Allah tidak menyukai
orang-orang yang zalim,” (Ali Imran : 139-140)
Dan Allah juga berfirman :
“Janganlah kamu lemah dan minta damai padahal kamulah
yang di atas dan Allah (pun) beserta kamu dan Dia sekali-kali tidak akan
mengurangi (pahala) amal-amalmu.” (Muhammad : 35)
Akan tetapi sepatutnya dakwah itu bukanlah dakwah pemberontakan dan penggulingan, karena dakwah seperti ini lebih banyak kerusakan daripada kebaikannya, dakwah itu adalah dengan mengajak kaum muslimin kembali kepada Al Qur’an dan sunah nabi mereka Muhammad Rasulullah .Maka kami memuji Allah yang membangkitkan penduduk Yaman khususnya, dan juga penduduk Najd Saudi Arabia dan Mesir, sungguh banyak diantara mereka menjadi orang-orang yang tidak terpengaruh dengan propaganda yang keji ini yang mana propaganda ini ditujukan kepada seorang ulama yang dipuji oleh ulama Islam. Syaikh Muhammad bin Ismail Al-Amir An-Shan’ani berkata tentang Syaikh Muhammad bin Abdul Wahab :Telah datang kabar gembira (datangnya Syaikh Muhamad bin Abdul Wahab). Yang telah mengembalikan syariat Islam.
Akan tetapi sepatutnya dakwah itu bukanlah dakwah pemberontakan dan penggulingan, karena dakwah seperti ini lebih banyak kerusakan daripada kebaikannya, dakwah itu adalah dengan mengajak kaum muslimin kembali kepada Al Qur’an dan sunah nabi mereka Muhammad Rasulullah .Maka kami memuji Allah yang membangkitkan penduduk Yaman khususnya, dan juga penduduk Najd Saudi Arabia dan Mesir, sungguh banyak diantara mereka menjadi orang-orang yang tidak terpengaruh dengan propaganda yang keji ini yang mana propaganda ini ditujukan kepada seorang ulama yang dipuji oleh ulama Islam. Syaikh Muhammad bin Ismail Al-Amir An-Shan’ani berkata tentang Syaikh Muhammad bin Abdul Wahab :Telah datang kabar gembira (datangnya Syaikh Muhamad bin Abdul Wahab). Yang telah mengembalikan syariat Islam.
Beliau singkap kebodohan orang jahil dan mubtadi’ maka
beliau sama denganku. Beliau bangun kembali tiang-tiang agama dan menghancurkan
kuburan-kuburan keramat yang membuat manusia sesat. Mereka membuat kembali
berhala-berhala seperti suwa’, yaghuts, wad dan ini sejelek-jeleknya. Dan
mereka memohon kepada berhala-berhala itu dikala susah seperti seorang yang
meminta Allah Yang Maha Esa. Berapa banyak orang yang towaf dikuburan sambil
mencium dan mengusap dinding-dinding kuburan dengan tangan-tangan mereka.
Wajib bagi para da’i yang menyeru kepada Allah untuk
tetap istiqomah diatas kebenaran. Kami telah mengatakan dalam beberapa
pengajian maupun khutbah bahwasannya propaganda itu adalah kedustaan semata
(menyandarkan diri kita kepada syaikh Muhammad bin Abdul Wahab ) sesungguhnya
kami tidak ridha untuk dinisbatkan selain kepada Rasulullah yang memberi
syafaat kami dan yang kami cintai, yang mana Allah mengeluarkan kami dengan
perantaraan beliau dari kegelapan kepada cahaya. Propaganda-propaganda itu akan
sirna (cepat atau lambat) sebagaimana Nabi Muhammad pernah dijuluki As-Shabi’
(artinya orang yang keluar dari agama nenek moyangnya dan berganti agama dengan
agama lain).
Adapun kami tidaklah keluar dari agama dan berganti
dengan agama lainnya, kami tidak mengkafirkan bapak-bapak kami, sebagaimana
persangkaan mereka ! Dan kami tidak mengkafirkan para wali ataupun membenci
ahlul bait (keluarga Nabi). Bahkan kami telah membahas tentang
keutamaan-keutamaan keluarga Nabi dalam beberapa ceramah. Kami tidak membenci
orang-orang shalih dan tidak mengkafirkan masyarakat muslimin, kami tidak
memperbolehkan keluar dari ketaatan pemerintahan muslim, maka hendaknya orang
yang menyaksikan hal ini menyampaikan kepada orang yang tidak tahu. Setelah ini
propaganda itu akan lenyap dan akan menjadi sebab bagi tersebarnya sunnah
Rasulullah.
Jika kamu mendengarkan seseorang berkata : “Itu
pengikut Wahabi”, maka ketahuilah bahwa ia termasuk salah satu dari golongan
dibawah ini :
-
Mungkin ia
seorang yang melakukan perbuatan keji.
-
Atau mungkin
seorang yang bodoh tidak mengetahui hakekat ini.
Tidak meridhai Nabi Muhammad diganti, kami tidak
meridhai untuk menisbatkan diri kami kepada Syafi’i atau Zaidi atau kepada
Wahabi atau selainnya. Mereka itu semua adalah para ulama yang agung, yang mana
mereka menganggap telah berbuat jahat kepada orang yang menisbatkan diri mereka
kepada para ulama itu.
Saya menasehatkan kepada saudara-saudara seagama untuk
membaca kitab beliau (Syaikh Muhammad bin Abdul Wahab ) yaitu “Kitabut Tauhid”
niscaya kalian akan melihat ayat-ayat Al-Qur’an dan hadits-hadits Nabi. Kitab
itu adalah kitab yang agung walaupun didalamnya ada sedikit hadits-hadits yang
dha’if, namun tidaklah mengurangi kwalitasnya. Sungguh telah diterangkan dalam
kitab “An-Nahju Asy-Syadidu” : “Janganlah kalian menjadi seperti bunglon dengan
mengatakan jika manusia berbuat baik maka kami akan berbuat baik, dan jika
mereka berbuat dhalim maka kami akan berbuat dhalim, akan tetapi tanamkanlah
dalam jiwa-jiwa kalian jika manusia berbuat baik kalian akan berbuat baik, dan
jika mereka berbuat jahat maka janganlah kalian berbuat jahat”.
memang wahabi itu bagus,tapi sebagaimana dalam sejarah
bahwa munculnya wahabi tidak lepas dari campur tangan orang inggeris ato barat
secara umum yang membenci ahlul bait (keluarga nabi)yg mendorong mereka
membantu bani suud untuk merebut kekuasaan dari syarif-sarif haramaen waktu
itu.sampai sekarang pun kebencian mereka itu tidak padam-padam,spt sikap mrk
trhdp Iran.padahal terbukti orang Iran itu justru lebih mencintai Keluarga Nabi
dan Lebih keras membela Islam ketimbang negara Saudi yang notabene wayang
amerika.kita tau tidak semua aliran si’ah itu sesat.si’ah extrim juga hampir
punah.
Wahabi memang tidak semua akidahnya jelek,namun yang
disayangkan wahabi kerap menyalahkan bahkan cenderung mengkafirkan jamaah yang
tidak sejalan dengannya. Seyogyanya Islam adalah lebih mementingkan ukhuwah
ketimbang menganggap dirinya paling suci dan paling sunnah (red: paling
mengikuti sunnah Rasul ). Kebencian jamaah diluar Wahabi terhadap Wahabi adalah
bagai pantulan cahaya lampu menyentuh cermin dan mengenai pemegang lampu.
Pemegang lampu lebih banyak terkena cahaya, baik langsung maupun cahaya
pantulannya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar